Historie
Bouw
De Mosselaak is gebouwd voor A. Wijne, woonachtig te Philippine, op de werf “Vooruitgang” van Stapel in Enkhuizen in 1912. De PI 2 genaamd “Twee Gebroeders” was de eerste motor-Mosselaak van een serie van 11. Het geklonken schroefraam is fraai gestroomlijnd. Het achterschip heeft een S-spant en is breder en voller dan dat van een Lemsteraak. De PI 2 heeft als enige een lengte van 13,5 meter. Alle volgende mosselaken werden langer, tot 16 meter.
Een mosselaak heeft geen loefbijter of scherpe kimmen en heeft een gestroomlijnde ondiepe scheg. Dat was van belang bij het sneller loskomen na het droogvallen.
Mosselzaad.
Philippine lag aan de grote inham van de Westerschelde die Oost- en West-Zeeuws-Vlaanderen scheidde. Door stelselmatige inpoldering nam in de geulen de stroomsnelheid toe waardoor de Mosselcultuur wegviel. De Philippinse vissers moesten uitwijken naar de Oosterschelde. Voor het uitzetten en winnen van mosselzaad moesten de vissers twee keer per jaar naar de Waddenzee. De kleindochter van schipper Wijne vertelde dat die reizen tot 6 weken duurden. Dan leefden ze in het (nu nog grotendeels originele) vooronder. Het ruim was van boven voor een derde open: vanaf de buiskap tot de machinekamer. In het kajuitdak is die indeling nog te zien.
Oorlog en woonboot
In de oorlog is het schip rond 1942 door de Duitsers geconfisqueerd voor de geplande invasie van Engeland. Daarna ontbreekt een stuk historie totdat het schip als woonboot terecht komt in Amsterdam. Ongeveer 30 jaar geleden kocht de vorige eigenaar deze woonboot . Hij herkende het bijzondere casco en redde de mosselaak. Na een langdurige restauratie heeft het schip grotendeels het uiterlijk van de historische mosselaak.